Vai direttamente al contenuto principale
Ora sei in: home > impara l'arte > 'Lûs e ombris tai afrescs' Museu Diocesan e Galariis dal Tiepolo di Udin
Logo di CollinRete

Impara l'arte

"Lûs e ombris tai afrescs"
Museu Diocesan e Galariis dal Tiepolo di Udin

Scuele primarie di Feagne - Cicunins

An scolastic 2010/2011

"Luci e ombre negli affreschi"
Museo Diocesano e Gallerie del Tiepolo di Udine

Scuola primaria di Fagagna - Ciconicco

Anno scolastico 2010/2011

'Il Giudizio di Salomone' - Udine, Palazzo Arcivescovile
cliche su la figure par ingrandîle

Docent furlanofone: Laura Urtamonti

Docentis coinvoltis: Narduzzi Ilaria e D'Orio Maria Carmela.
Inte ativitât si à vût la preseose colaborazion dal mestri Giorgio Pascoli, espert in lenghe furlane e di tecniche di piture cui acuerei.

Classe: seconde

Timp pes ativitâts: dîs oris

Model educatîf: unitât di lavôr plurilengâl.

Obietîfs:

  • cognossi la opare di un autôr cognossût in dut il mont che al à lavorât tal nestri teritori lassant preseosis testemoneancis;
  • scolte de lenghe furlane doprade par veicolâ i contignûts de educazion ae imagjine;
  • produzion di frasis in lenghe furlane contestualizadis inte ativitât di laboratori;
  • doprâ la lenghe furlane  par pandi i vissûts;
  • produzion di pituris cu la tecniche dal acuerel.

Ativitâts:

  • Osservazion vuidade di imagjinis cu lis oparis dal autôr cjapât in considerazion. In particolâr i arlêfs a àn podût cjalâ par ben la riproduzion di cualchi afresc, che po dopo a àn vût mût di rimirâ inte visite al Palaç Arcivescovîl a Udin;
  • I  arlêfs a son stâts vuidâts a intuî e a capî i prins elements distintîfs  de imagjine: lûs e ombris.
  • Realizazion di produzions personâls di atmosferis e spazis vierts doprant i acuerei:
    • il cîl cui nûi
    • il cîl  al amont sul mâr
    • lis monts ae albe
    • la gnot viodude par un barcon viert.

Docente furlanofona: Laura Urtamonti

Docenti coinvolte: Narduzzi Ilaria e D'Orio Maria Carmela.
Nelle attività c'è stata la preziosa collaborazione del maestro Giorgio Pascoli, esperto in lingua friulana e di tecnica di pittura con gli acquerelli.

Classe: seconda

Tempo richiesto per le attività: dieci ore

Modello edueducativo: unità di lavoro plurilingue.

Obiettivi:

  • conoscere l'opera di un autore di fama mondiale che ha operato nel nostro territorio lasciando preziose testimonianze;
  • ascolto della lingua friulana utilizzata  per veicolare contenuti di educazione all'immagine;
  • produzione di frasi in lingua friulanacontestualizzate nelle attività di laboratorio;
  • uso della lingua per esprimere vissuti;
  • produzione di dipinti con la tecnica dell'acquerello.

Attività:

  • Osservazione guidata di immagini raffigurantim opere  dell'autore considerato. In particolare gli allievi hanno analizzato  la produzione  di alcuni affreschi , che in seguito hanno potuto ammirare durante la visita al Palazzo Arcivescovile  a Udine;
  • gli allievi son o stati avviati alla comprensione  dei primi elementi distintivi dell'immagine: luci e ombre;
  • realizzazione di produzioni personali di atmosfere e spazi aperti utilizzando gli acquerelli:
  • il cielo con le nuvole
  • il cielo al tramonto sul mare
  • i monti all'alba
  • la notte vista da una finestra aperta.

il cîl cui nûiil cîl  al amont sul mârlis monts ae albela gnot viodude par un barcon viert
cliche su lis figuris par ingrandîlis

Materiâi:

  • Imagjinis e fotografiis dai afrescs dal Tiepolo (Aldo Rizzi – I Tiepolo a Udine, 1996; Tiepolo, 1971);
  • Imagjinis scjamadis di internet;
  • Acuerei cun pigments naturâi;
  • Machine fotografiche par documentâ i afrescs viodûts a Udin.

Risultâts:

I arlêfs a son rivâts ai obietîfs proviodûts. Si son dimostrâts une vore motivâts e atents in timp des ativitâts di piture. Ducj a àn dimostrâ di vê intivât i elements pitorics de composizion. Ancje lis competencis linguistichis sedi ricetivis che produtivis (inricjiment lessicâl, struturazion des frasis e la pertinence des peraulis dopradis) a son cressudis.

Notis:

Ducj i fruts a capissin il furlan e une buine part lu fevele ancje. La ativitât progjetade e je stade puartade indevant sedi par talian che par furlan e lis lenghis si son incrosadis senze mai fâ traduzions e ripetizions.

Materiali:

  • Immagini e fotografie di alcuni affreschi del Tiepolo (Aldo Rizzi – I Tiepolo a Udine, 1996; Tiepolo, 1971);
  • Immagini scaricate da internet;
  • Acquerelli con pigmenti naturali;
  • Macchina fotografica per documentare gli affreschi ammirati a Udine.

Risultati:
Gli allievi hanno raggiunto gli obiettivi previsti. Durante le attività si sono dimostrati motivati  e attenti.Tutti hanno dimostrato di aver colto alcuni elementi delle composizioni pittoriche. Anche le competenze linguistiche sia ricettive che produttive (arricchimen to lessicale, strutturazione delle frasi e pertinenza dei termini utilizzati) si sono potenziate.

Note:
Tutti i bambini capiscono il friulano e buona parte di loro anche lo parla. L'attività progettata è stata svolta sia in italiano che in friulano  e le lingue si sono incrociate senza mai operare  traduzioni e ripetizioni.

Immagine della testata in alto: Panorama da Arcano Superiore
Per gentile concessione dell'autore, Vittorio Sgoifo socio del Circolo Fotografico "Ernesto Battigelli" di San Daniele del Friuli