Impara l'arte
"Lûs e ombris tai afrescs"
Museu Diocesan e Galariis dal Tiepolo di Udin
Scuele primarie di Feagne - Cicunins
An scolastic 2010/2011
"Luci e ombre negli affreschi"
Museo Diocesano e Gallerie del Tiepolo di Udine
Scuola primaria di Fagagna - Ciconicco
Anno scolastico 2010/2011
cliche su la figure par ingrandîle
Docent furlanofone: Laura Urtamonti
Docentis coinvoltis: Narduzzi Ilaria e D'Orio Maria Carmela.
Inte ativitât si à vût la preseose colaborazion dal mestri Giorgio Pascoli, espert in lenghe furlane e di tecniche di piture cui acuerei.
Classe: seconde
Timp pes ativitâts: dîs oris
Model educatîf: unitât di lavôr plurilengâl.
Obietîfs:
- cognossi la opare di un autôr cognossût in dut il mont che al à lavorât tal nestri teritori lassant preseosis testemoneancis;
- scolte de lenghe furlane doprade par veicolâ i contignûts de educazion ae imagjine;
- produzion di frasis in lenghe furlane contestualizadis inte ativitât di laboratori;
- doprâ la lenghe furlane par pandi i vissûts;
- produzion di pituris cu la tecniche dal acuerel.
Ativitâts:
- Osservazion vuidade di imagjinis cu lis oparis dal autôr cjapât in considerazion. In particolâr i arlêfs a àn podût cjalâ par ben la riproduzion di cualchi afresc, che po dopo a àn vût mût di rimirâ inte visite al Palaç Arcivescovîl a Udin;
- I arlêfs a son stâts vuidâts a intuî e a capî i prins elements distintîfs de imagjine: lûs e ombris.
- Realizazion di produzions personâls di atmosferis e spazis vierts doprant i acuerei:
- il cîl cui nûi
- il cîl al amont sul mâr
- lis monts ae albe
- la gnot viodude par un barcon viert.
Docente furlanofona: Laura Urtamonti
Docenti coinvolte: Narduzzi Ilaria e D'Orio Maria Carmela.
Nelle attività c'è stata la preziosa collaborazione del maestro Giorgio Pascoli, esperto in lingua friulana e di tecnica di pittura con gli acquerelli.
Classe: seconda
Tempo richiesto per le attività: dieci ore
Modello edueducativo: unità di lavoro plurilingue.
Obiettivi:
- conoscere l'opera di un autore di fama mondiale che ha operato nel nostro territorio lasciando preziose testimonianze;
- ascolto della lingua friulana utilizzata per veicolare contenuti di educazione all'immagine;
- produzione di frasi in lingua friulanacontestualizzate nelle attività di laboratorio;
- uso della lingua per esprimere vissuti;
- produzione di dipinti con la tecnica dell'acquerello.
Attività:
- Osservazione guidata di immagini raffigurantim opere dell'autore considerato. In particolare gli allievi hanno analizzato la produzione di alcuni affreschi , che in seguito hanno potuto ammirare durante la visita al Palazzo Arcivescovile a Udine;
- gli allievi son o stati avviati alla comprensione dei primi elementi distintivi dell'immagine: luci e ombre;
- realizzazione di produzioni personali di atmosfere e spazi aperti utilizzando gli acquerelli:
- il cielo con le nuvole
- il cielo al tramonto sul mare
- i monti all'alba
- la notte vista da una finestra aperta.
cliche su lis figuris par ingrandîlis
Materiâi:
- Imagjinis e fotografiis dai afrescs dal Tiepolo (Aldo Rizzi – I Tiepolo a Udine, 1996; Tiepolo, 1971);
- Imagjinis scjamadis di internet;
- Acuerei cun pigments naturâi;
- Machine fotografiche par documentâ i afrescs viodûts a Udin.
Risultâts:
I arlêfs a son rivâts ai obietîfs proviodûts. Si son dimostrâts une vore motivâts e atents in timp des ativitâts di piture. Ducj a àn dimostrâ di vê intivât i elements pitorics de composizion. Ancje lis competencis linguistichis sedi ricetivis che produtivis (inricjiment lessicâl, struturazion des frasis e la pertinence des peraulis dopradis) a son cressudis.
Notis:
Ducj i fruts a capissin il furlan e une buine part lu fevele ancje. La ativitât progjetade e je stade puartade indevant sedi par talian che par furlan e lis lenghis si son incrosadis senze mai fâ traduzions e ripetizions.
Materiali:
- Immagini e fotografie di alcuni affreschi del Tiepolo (Aldo Rizzi – I Tiepolo a Udine, 1996; Tiepolo, 1971);
- Immagini scaricate da internet;
- Acquerelli con pigmenti naturali;
- Macchina fotografica per documentare gli affreschi ammirati a Udine.
Risultati:
Gli allievi hanno raggiunto gli obiettivi previsti. Durante le attività si sono dimostrati motivati e attenti.Tutti hanno dimostrato di aver colto alcuni elementi delle composizioni pittoriche. Anche le competenze linguistiche sia ricettive che produttive (arricchimen to lessicale, strutturazione delle frasi e pertinenza dei termini utilizzati) si sono potenziate.
Note:
Tutti i bambini capiscono il friulano e buona parte di loro anche lo parla. L'attività progettata è stata svolta sia in italiano che in friulano e le lingue si sono incrociate senza mai operare traduzioni e ripetizioni.