Test scrit dai arlêfs de classe tierce de scuele primarie di Flaiban
Anno scolastico 2011/2012
Nô fruts di classe tierce o vin intervistât i nestris nonos e ur vin domandât cemût che e jere la scuele ai lôr timps. Ducj a son stâts disponibii e contents di rispuindi aes nestris domandis e cussì, dopo vê racuelt il materiâl, o vin scrit chest test.
La plui part dai nonos e à podût frecuentâ dome la scuele elementâr dal paîs indulà che al viveve, dome pocjissims a àn fat lis scuelis medis; nissun di chei che o vin intervistât al à frecuentât une scuele superiôr. Chest parcè che bêçs no ‘nd jerin e tes fameis contadinis a coventavin braçs par lavorâ i cjamps.
In chei timps no jere la coriere cemût che e je in dì di vuê e nancje i gjenitôrs a podevin puartâju, duncje si lave a scuele a pît, metint sù i tipics çocui di len ancje cuant che al ploveve o al faseve cetant frêt e no jere par nuie facile. Chei plui fortunâts a vevin une biciclete.
Rivâts a scuele ju spietavin stanzis grandis e fredis che a podevin tignî ancje 30 fruts; cui che al podeve al puartave a scuele un toc di len che al meteve sù pe stue, in chest mût si sclipive l’ambient.
In gjenar i mestris a jerin sevêrs e a cjastiavin dispès i arlêfs: chel che nol veve studiât al vignive fat inzenoglâ sui claps, chel che al disturbave al vignive petât cuntune bachete su lis mans o mandât in altris classis, in cualchi câs “al svolave” cualchi pataf e nissun si permeteve di protestâ.
I frutats brâfs chei che a fasevin ben i compits, a vignivin premiâts e a lavin tes altris classis a lei i lôr tescj.
Ducj a vevin di doprâ il grumâl che par solit al jere neri: chel des feminis al veve un floc ros o rose, i masclis blu.
Il materiâl di scuele no jere tant: un cuader, un libri, il penin tal puest des penis, l’ingjustri e la cjarte di suiâ par netâ lis pussibilis maglis o i erôrs; i plui fortunâts a vevin cualchi matite colorade. Dut al jere metût dentri di une cartele di corean.
Lis materiis che a studiavin a jerin: talian, aritmetiche, religjon, storie, gjeografie, dissen, musiche, gjinastiche, cun di plui al jere ancje il vôt pe biele scriture.
La cjampane e sunave a misdì e a lavin a cjase a gustâ.
Dopo jessi lâts a scuele tancj a lavin a vore tai cjamps, tes stalis o a cjoli la aghe tes fontanis par dâ di bevi a lis bestiis.
Ma no jere dome fadie!
La sere a butavin cualchi podin di aghe tes stradutis e cussì di gnot a deventavin une lastre di glaç e a buinore a podevin divertisi a sbrissâ o a sgliciâ prime di lâ a scuele.
I nestris nonos a disin che une volte, la scuele e jere plui dificile e plui fadiose di chê di cumò, ma dut câs a varessin volût continuâ a studiâ e imparâ plui robis, par chest motîf a continuin a disinus di studiâ e di impegnâsi il plui pussibil e nô o cirìn di scoltâju.
Grazie a ducj i nonos che a àn colaborât cun nô!