Vai direttamente al contenuto principale
Ora sei in: home > identikit di casa mia > lis medais e i artiscj de medaie di Buje > medaie e monede: ce sono?

Medaie e monede: ce sono?

Monede: cercli di metal coniât dal Stât pai scambis comerciâi, cun leghe, titul, pês e valôr stabilîts; la monede e je une direte emanazion de autoritât dal Stât. La monede e à dimensions avonde piçulis.

Medaie: disc di metal fondût o coniât, che al covente par ricuardâ une persone (un Pape, un Re o une Regjine, un personaç impuartant de storie, presidents, sants), un aveniment (cuant che si è rivâts su la lune, il svol tal spazi, une ricorence, un complean, un aniversari, une olimpiade) o un determinât fat (il taramot, la fondazion di une bancje). Cualsisei al pues creâ o dâ di fâ une medaie d'art, a diference invezit de monede che e pues jessi fate dome dal Stât.

La medaie e pues jessi piçule, ma ancje grande e in chest câs si clame medaion; pal solit e je taronde, ma cualchi artist al à provât a fâ ancje medaiis ovâls o di altris formis; se a son a forme di retangul o cuadradis si clamin plachetis. La medaie e mostre l'aveniment o la persone e e à un spessôr une vore bas. Se e rapresente une persone, pal solit de bande drete e ven ripuartade la imagjine di cheste persone e tal ledrôs a son rapresentazions simbolichis che le rivuardin. E je considerade une opare di art, i studiôs a disin che lis primis medaiis a son stadis fatis tal Rinassiment par celebrâ personis famosis o aveniments impuartants, daspò la art de medaie si è svilupade simpri plui soredut in Italie e in Gjermanie.

Medaglia e moneta che cosa sono?

Moneta: disco di metallo coniato dallo Stato per le necessità degli scambi; avente lega, titolo, peso e valore stabiliti, la moneta è emanazione diretta dell’autorità statale. La moneta è di dimensioni abbastanza piccole.

Medaglia: disco di metallo fuso o coniato, destinato a ricordare una persona (Papa, Re, Regine, personaggi storici importanti, presidenti, santi), un avvenimento (sbarco sulla luna, volo nello spazio, ricorrenza, un compleanno, un anniversario, le Olimpiadi) o un fatto determinato (il terremoto, la fondazione di una banca). Chiunque può creare o commissionare una medaglia d’arte a differenza della moneta che può essere emessa solo dallo Stato. La medaglia può essere piccola ma anche grande allora si chiama medaglione; solitamente è rotonda ma qualche artista ha provato a fare anche medaglie ovali o di altre forme; se sono rettangolari o quadrate si chiamano placchette. La medaglia raffigura l’avvenimento o la persona ed ha uno spessore molto basso. Se rappresenta una persona di solito nel dritto viene riportata l’effige della persona e nel rovescio rappresentazioni simboliche che alludono al personaggio. E’ considerata un’opera d’arte, gli studiosi ci dicono che le prime medaglie sono state create durante il Rinascimento per celebrare personaggi famosi e avvenimenti importanti in seguito l’arte della medaglia si è sviluppata sempre di più soprattutto in Italia e Germania.

Immagine della testata in alto: Panorama da Arcano Superiore
Per gentile concessione dell'autore, Vittorio Sgoifo socio del Circolo Fotografico "Ernesto Battigelli" di San Daniele del Friuli