Tracce di storia
La nassite dal Stât Patriarcjâl Furlan: 3 di Avrîl 1077. Inovâl de fondazion.
Scuele primarie di Feagne-Cicunins
An scolastic 2010/2011
Docent: Laura Urtamonti (insegnante di classe)
Classe: cuarte
Timp pes ativitâts: cinc oris
Model educatîf: une situazion – une lenghe
Obietîfs:
- cognossi un fat storic une vore impuartant;
- scoltâ la lenghe furlane doprade par veicolâ contignûts storics;
- usâ e stiçâ i fruts a doprâ la lenghe furlane par pandi contignûts e vissûts;
- cognossi cualchi regule de grafie furlane: i acents circonfles, il digrame "cj", il grafeme "ç" e l'ûs de letare "q";
- svicinâ i fruts ae tecnice dal fumet.
Ativitâts:
- lei cualchi pagjine scrite par furlan, sedi la mestre che i arlêfs, che a fevelin dai fats che a àn puartât ae nassite dal Stât Patriarcjâl Furlan (Publicazion de Provincie di Udin pe celebrazion dal Inovâl a Manià);
- leture dal fumet "3 di Avrîl 1077" di Pêl e Plume;
- vision di un toc di "Friûl, viaç te storie";
- discussion in classe par furlan par discuti e sclarî cualchi element storic de vicende (contest e localizazion);
- imparâ cualchi regule de grafire furlane e ricognossi tal test scrit chestis carateristichis de lenghe;
- ripeti da bande dai arlêfs la narazion dai fats imparâts;
- inviâ i arlêfs a cognossi la tecniche dal fumet dopran la lenghe furlane dongje a chê iconiche.
Materiâi:
- Publicazion "Sintiti acuile sintiti furlan", fieste dal Friûl a Manià;
- "3 di Avrîl 1077" di Pêl e Plume, Segnonove;
- DVD "Friûl, viaç te storie des origjinis ae fin dal Stât patriarcjâl" di Massimo Garlatti Costa, provincie di Udin.
Risultâts:
I arlêfs a son rivâts ai obietîfs proviodûts.Ducj si son dimostrâts une vore motivâts e atents in timp des ativitâts. Lis competencis linguistichis sedi ricetivis che produtivis (inricjiment lessicâl, struturazion des frasis e la pertinence des peraulis dopradis) a son cressudis , come ancje il plasê di fevelâ par furlan.
Notis:
Il studi des regulis de grafie furlane al è stât profondît e potenziât cu la analisi dai tescj scrits storics lets in classe.
La nascita dello Stato Patriarcale Friulano: 3 Aprile 1077. Anniversario della fondazione.
Scuola primaria di Fagagna-Ciconicco
Anno scolastico 2010/2011
Docente: Laura Urtamonti (insegnante di classe)
Classe: quarta
Tempo richiesto per le attività: cinque ore
Modello edueducativo: una situazione – una lingua
Obiettivi:
- conoscere un fatto storico molto importante;
- ascoltare la lingua friulana utilizzata per veicolare contenuti storici;
- abituare e sensibilizzare i bambini ad usare la lingua per esprimere contenuti e vissuti;
- conoscere alcune tegole della grafia friulana: gli accenti circonflessi, il digramma "cj", il grafema "ç" e l'uso della lettera "q";
- avvicinare i bambini alla tecnica del fumetto.
Attività:
- lettura da parte dell'insegnante e degli alunni di alcune pagine scritte in lingua friulana relative agli avvenimenti che hanno portatoalla nascita dello Stato Patriarcale Friulano (Pubblicazione della Provincia di Udine per le celebrazioni dell'anniversario a Maniago);
- lettura del fumetto "3 di Avrîl 1077" di Pêl e Plume;
- visione di una parte di "Friûl, viaç te storie";
- discussione in classe in friulano per commentare e chiarire alcuni elementi storici della vicenda (contesto e localizzazione);
- apprendere alcune regole della grafia friulana e riconoscimento nel testo scritto di tali caratteristiche della lingua friulana;
- ripetizione da parte di alcuni allievi della narrazione dei fatti appresi;
- avvio all'utilizzo della tecnica del fumetto utilizzando la lingua friulana unitamente a quella iconica.
Materiali:
- Pubblicazione "Sintiti acuile sintiti furlan" , festa del Friuli a Maniago;
- Testo "3 di Avrîl 1077" di Pêl e Plume, Segnonove;
- DVD "Friûl, viaç te storie des origjinis ae fin dal Stât patriarcjâl" di Massimo Garlatti Costa, provincia di Udine.
Risultati:
Gli alunni hanno raggiunto gli obiettivi previsti. Durante le attività si sono dimostrati motivati e attenti. Le competenze linguistiche sia ricettive che produttive (arricchimento lessicale, strutturazione delle frasi e pertinenza dei termini utilizzati) si sono accresciute e si è notato anche il piacere di parlare in friulano.
Note:
Lo studio delle regole della grafia friulana è stato approfondito e potenziato attraverso l'analisi dei testi scritti storici letti in classe.
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