Vai direttamente al contenuto principale
Ora sei in: home > tracce di storia > La nassite dal Stât Patriarcjâl Furlan
Logo di CollinRete

Tracce di storia

La nassite dal Stât Patriarcjâl Furlan: 3 di Avrîl 1077. Inovâl de fondazion.

Scuele primarie di Feagne-Cicunins

An scolastic 2010/2011

Docent: Laura Urtamonti (insegnante di classe)

Classe: cuarte

Timp pes ativitâts: cinc oris

Model educatîf: une situazion – une lenghe

Obietîfs:

  • cognossi un fat storic une vore impuartant;
  • scoltâ la lenghe furlane doprade par veicolâ contignûts storics;
  • usâ e stiçâ i fruts a doprâ la lenghe furlane par pandi contignûts e vissûts;
  • cognossi cualchi regule de grafie furlane: i acents circonfles, il digrame "cj", il grafeme "ç" e l'ûs de letare "q";
  • svicinâ i fruts ae tecnice dal fumet.

Ativitâts:

  • lei cualchi pagjine scrite par furlan, sedi la mestre che i arlêfs, che a fevelin dai fats che a àn puartât ae nassite dal Stât Patriarcjâl Furlan (Publicazion de Provincie di Udin pe celebrazion dal Inovâl a Manià);
  • leture dal fumet "3 di Avrîl 1077" di Pêl e Plume;
  • vision di un toc di "Friûl, viaç te storie";
  • discussion in classe par furlan par discuti e sclarî cualchi element storic de vicende (contest e localizazion);
  • imparâ cualchi regule de grafire furlane e ricognossi tal test scrit chestis carateristichis de lenghe;
  • ripeti da bande dai arlêfs la narazion dai fats imparâts;
  • inviâ i arlêfs a cognossi la tecniche dal fumet dopran la lenghe furlane dongje a chê iconiche.

Materiâi:

  • Publicazion "Sintiti acuile sintiti furlan", fieste dal Friûl a Manià;
  • "3 di Avrîl 1077" di Pêl e Plume, Segnonove;
  • DVD "Friûl, viaç te storie des origjinis ae fin dal Stât patriarcjâl" di Massimo Garlatti Costa, provincie di Udin.

Risultâts:

I arlêfs a son rivâts ai obietîfs proviodûts.Ducj si son dimostrâts une vore motivâts e atents in timp des ativitâts. Lis competencis linguistichis sedi ricetivis che produtivis (inricjiment lessicâl, struturazion des frasis e la pertinence des peraulis dopradis) a son cressudis , come ancje il plasê di fevelâ par furlan.

Notis:

Il studi des regulis de grafie furlane al è stât profondît e potenziât cu la analisi dai tescj scrits storics lets in classe.

La nascita dello Stato Patriarcale Friulano: 3 Aprile 1077. Anniversario della fondazione.

Scuola primaria di Fagagna-Ciconicco

Anno scolastico 2010/2011

Docente: Laura Urtamonti (insegnante di classe)

Classe: quarta

Tempo richiesto per le attività: cinque ore

Modello edueducativo: una situazione – una lingua

Obiettivi:

  • conoscere un fatto storico molto importante;
  • ascoltare la lingua friulana utilizzata per veicolare contenuti storici;
  • abituare e sensibilizzare i bambini ad usare la lingua per esprimere contenuti e vissuti;
  • conoscere alcune tegole della grafia friulana: gli accenti circonflessi, il digramma "cj", il grafema "ç" e l'uso della lettera "q";
  • avvicinare i bambini alla tecnica del fumetto.

Attività:

  • lettura da parte dell'insegnante e degli alunni di alcune pagine scritte in lingua friulana relative agli avvenimenti che hanno portatoalla nascita dello Stato Patriarcale Friulano (Pubblicazione della Provincia di Udine per le celebrazioni dell'anniversario a Maniago);
  • lettura del fumetto "3 di Avrîl 1077" di Pêl e Plume;
  • visione di una parte di "Friûl, viaç te storie";
  • discussione  in classe  in friulano per commentare e chiarire alcuni elementi storici della vicenda (contesto e localizzazione);
  • apprendere alcune regole della grafia friulana e riconoscimento nel testo scritto  di tali caratteristiche della lingua friulana;
  • ripetizione da parte di alcuni allievi della narrazione  dei fatti appresi;
  • avvio all'utilizzo della tecnica del fumetto utilizzando la lingua friulana unitamente a quella iconica.

Materiali:

  • Pubblicazione "Sintiti acuile sintiti furlan" , festa del Friuli a Maniago;
  • Testo "3 di Avrîl 1077" di Pêl e Plume, Segnonove;
  • DVD  "Friûl, viaç te storie des origjinis  ae fin dal Stât patriarcjâl" di Massimo Garlatti Costa, provincia  di Udine.

Risultati:

Gli alunni hanno raggiunto gli obiettivi previsti. Durante le attività si sono dimostrati  motivati e attenti. Le competenze linguistiche sia ricettive che produttive (arricchimento lessicale, strutturazione delle frasi e pertinenza dei termini utilizzati)  si sono accresciute e si è notato anche il piacere di parlare in friulano.

Note:

Lo studio delle regole della grafia friulana è stato approfondito  e potenziato attraverso l'analisi dei testi scritti storici letti in classe.

clic sulle immagini per ingrandire

Immagine della testata in alto: Panorama da Arcano Superiore
Per gentile concessione dell'autore, Vittorio Sgoifo socio del Circolo Fotografico "Ernesto Battigelli" di San Daniele del Friuli